woensdag 24 april 2013

Je kunt meer dan je denkt.....laat het zien op je cv!


Vrouwen (en mannen!!) opgelet....  Dove heeft weer een mooi filmpje gelanceerd dat op Facebook en YouTube al een hit is...



Dit gaat om het uiterlijk en is een hele mooie en rake boodschap van Dove.  We schatten onszelf minder aantrekkelijk in, dan dat anderen dat doen.  Dat is herkenbaar, toch?

Terwijl ik dit filmpje bekijk, viel het mij gelijk op dat het heel erg veel raakvlakken heeft met mijn werk. Alleen richt Dove zich op de buitenkant en ik op de binnenkant....


Zelfbeeld
Wanneer ik met iemand aan het werk ga in een loopbaan- of sollicitatietraject vraag ik mijn deelnemer ook eerst om een beeld van zichzelf te schetsen. Maar dan in woorden.  Wat heb je tot nu toe gedaan,  waar ben je goed in, welke kennis en kunde heb je in huis en wat zijn je positieve eigenschappen, waar wil je heen.  Meestal volgt dan inderdaad een ruwe schets en ik weet inmiddels na jaren ervaring dat die zelden recht doet aan de waarheid.  De bescheidenheid die vooral vrouwen (maar ook mannen) hebben over hun eigen kunnen, kennen en kracht is groot. 
Vaak zien we van onszelf namelijk helemaal niet dat de dingen die ons moeiteloos af gaan, juist onze unieke talenten zijn. "Ja maar dat is toch niet zo bijzonder?" of "Dan kan toch iedereen?" zijn veel gehoorde uitspraken.
Studies, werkervaring, cursussen, vrijwilligerswerk worden zo vaak weggewimpeld of zelfs vergeten.
Een cv vertelt meestal maar voor de helft, hoe goed iemand eigenlijk is. Of blijft hangen in standaardzinnen en uitdrukkingen die nietszeggend zijn geworden en helemaal geen persoonlijk verhaal vertellen.

Spiegelbeeld
Vervolgens laat ik in het traject (lang of kort) de deelnemer feedback verzamelen van anderen in hun omgeving. Net zoals de "sketch artist" van Dove input gebruikt van andere, neutrale toeschouwers.
Ik noem het een 360 graden feedback.  Alleen al het vragen om input van anderen is een oefening die voor sommige deelnemers gelijk al een heikel punt aansnijdt: hulp vragen van anderen.
Want dat doen we niet veel. Zelfs niet bij het solliciteren. Modderen we soms maar wat aan, laten hooguit onze partner even naar de cv of brief kijken of er geen spelfouten inzitten.
Een spiegelbeeld is harstikke belangrijk. Zeker bij het solliciteren in 2013. En omdat er tegenwoordig zo veel werkzoekenden zijn, zou het eigenlijk makkelijk moeten zijn om een soort van "supportgroep" te vinden. Binnen of buiten je eigen kring. En je oefent gelijk in netwerken.

Maar ik dwaal af.... met de input van een 360 graden feedback leer je al meer over jezelf. De punten die jij van jezelf misschien vanzelfsprekend vindt, of zelfs "afzichtelijk" worden door anderen meer op waarde geschat.  Ook kunnen zij vaak precies hun vinger leggen op jouw sterke punten en mooie eigenschappen.

Testbeeld
En zo ontstaat er dus een ander beeld van je zelf. De eerste schets van jezelf en je cv waren eigenlijk net als de eerste pannenkoek van een hele stapel: nog niet helemaal "je-van-het" maar een goed beginnetje!

Maar met jouw zelfkennis en zelfvertrouwen en de feedback van anderen die jou goed kennen kan een professionele "sketch artist" van jouw cv en profiel met die input wel een kunstwerk maken die jouw unieke kracht en waarde goed weergeeft. 

Daarom vind ik het altijd interessant om te horen dat mensen zeggen dat er met hun cv niets mis is. Ik denk dan vanaf nu altijd gelijk aan de eerste schets van deze artiest.... technisch gezien niets mis mee, maar het onderwerp komt gewoon net niet mooi genoeg uit de verf. Door verder door te vragen, te spiegelen, te testen en door het uitrafelen van een brei van woorden op je cv, ontdek ik vaak veel meer dan jij denkt!

Laat je cv en profiel dus eens een beauty make-over ondergaan en laat jezelf zien!!


WORKSHOP - Een opMERKelijk cv

Op vrijdag 13 september aanstaande geef ik een workshop van een dagdeel waarin ik jou en je cv laat stralen! Ik help jou met het vertalen van jouw blinde vlekken naar een cv dat opgemerkt wordt en een palet aan kleuren en kansen biedt!

Voor slechts 150 euro krijg jij een make-over van je cv en zul je zien dat je op "papier" en in het echt meer kunt uitstralen dan je dacht.

ZOMERACTIE: geef je op voor 1 augustus en betaal slechts 75 euro!!

Meer informatie vind je in de flyer


Locatie:  www.goodplace2work.com
Datum:  vrijdag 13 september
Tijd:  10:00 - 14:00  (zelf lunch meenemen)
Aanmelden of meer informatie via deze link!

Wees er snel bij want er zijn slechts 8 plekken beschikbaar, zodat ik alle deelnemers goed uit de verf ;-) kan laten komen!!

Geen opmerkingen: