maandag 10 december 2012

"Omlijst jezelf": tip 4 voor een overtuigend cv: het bewijs!

The proof of the pudding is in the eating....


Hier alweer tip 4 uit het rijtje van 5 eigen-wijze communicatietips voor een overtuigend en opmerkelijk cv.

  1. Contactgegevens: geef ze een andere plaats en functie
  2. Persoonlijk profiel: pak je podium
  3. De kopregel: gebruik je koppie
  4. Bewijsvoering
  5. Taalgebruik

Bewijsvoering

Als jij een verkoopbrochure leest van een bepaald product wil jij graag weten wat voor jou de voordelen zijn van dat product. Daarbij wil je misschien bepaalde dingen weten: feiten, cijfers of meningen van anderen en wil je ook dat de brochure duidelijk en helder is.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor jouw cv als persoonlijk en professionele verkoopbrochure.
De lezer ziet jouw openingsstatement (zie tip 3: kopregel) en gaat in de cv op zoek naar bewijs om deze bewering te staven.....

Henk Smit - Doelgerichte en Innovatieve Accountmanager. Hoe pakt Henk dit aan?


Exhibit 1: the evidence is clear, your honor


Een doelgerichte accountmanager zorgt ervoor in zijn cv en taalgebruik (tip 5) dat je dit zonder enige twijfel aanneemt en gelooft. Hij neemt in zijn werkervaring en bij diverse werkgevers en projecten overal op wat het doel was en hoe hij dat heeft bereikt (of denkt te gaan bereiken in de toekomst).
Als hij innovatief is, laat hij zien welke oplossingen en innovaties hij heeft bewerkstelligd en tevens laat hij ziet dat hij actief is op social media die dat ondersteunen en dan met name de niche netwerken en/of websites in zijn specifieke vakgebied.
Hetzelfde geldt voor beweringen als resultaatgericht: neem resultaten op! Denk aan SMART en neem zelfs bedragen op als je een financieel vak hebt of budgetverantwoordelijke was.  Maar ook als je bijv. de verzuim op je afdeling hebt teruggebracht, noem dan ook wat het percentage eerst was en wat het nu is.
Helemaal makkelijk is de bewijsvoering van "creatief": een klassiek of standaard cv is dan wel heel erg zwak bewijs, dus zorg voor een mooi vormgegeven cv, desnoods een extra bijzonder cv in Prezi, Powerpoint of op Pinterest.  Open deur misschien, maar als jij beweert een taal vloeiend te beheersen, is het beste bewijs een foutloos cv of online profiel in die taal (op Linkedin kun je je profiel in twee talen opstellen), maar wel alleen als dit een harde eis is voor de functie of gevraagd wordt in de vacature. 


Exhibit 2: creëer een beleving... 

In plaats van het woord "enthousiast" vele keren te gebruiken in je profiel (en je motivatiebrief) kun je ook op andere manieren laten zien dat je enthousiast bent.  Door je te verdiepen in de werkgever, de vacature, de website en informatie daaruit te gebruiken bijvoorbeeld. Zo heb ik mijn cv voor IKEA ooit helemaal in de kleuren en de huisstijl vormgegeven en informatie gebruikt uit een boek over Ingvar Kamprad.
Maar ook door je taalgebruik aan te passen: enthousiasme, humor, daadkracht en nauwkeurigheid en creativiteit, zijn van die typische vaardigheden die je kunt aantonen, alleen al door de manier waarop jij je cv opstelt, indeelt en vormgeeft.

Laat de lezer gelijk al beleven wat jij bedoelt, dan hoef je sommige dingen niet eens meer te benoemen.
Je personal brand kun je in je cv mooi verweven en daarbij neem je jezelf natuurlijk als uitgangspunt, maar je laat wel altijd duidelijk blijken wat jouw toegevoegde waarde is voor de organisatie waar je bij solliciteert!


Exhibit 3: That's hearsay, your honor!! 

Je kunt zoveel beweren als jij wilt, de altijd kritische recruiter zal dat niet gelijk aannemen. Zorg er dus voor dat je een goede groep supporters om je heen hebt, die jou bijstaan in je sollicitatieproces.  Laat ze jou bijvoorbeeld eens vertellen wat zij zo waardevol vinden aan jou als collega, leidinggevende partner, vriend, kennis of zakelijk contact. Dat kan met een 360 graden feedback oefening (waarvan je er een kunt downloaden op mijn website).

Je kunt je supporters vragen om een mooie recommendation te schrijven op Linkedin of je te "endorsen". 
En wat je ook kunt doen is op je cv 1 of 2 korte quotes op te nemen van je supporters.

Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om iets over jezelf te schrijven in je persoonlijk profiel, laat dan een ander het woord nemen voor jou. Vraag uiteraard even om toestemming, want het is wel beter om dit niet anoniem te doen, anders zou het de indruk kunnen wekken dat het niet echt is. Bovendien heb je zo gelijk een mooie referent te pakken. (zet contactgegevens van referenten trouwens NOOIT op je cv, maar geef die pas als er naar gevraagd wordt)



“Frank is een enthousiaste en communicatief vaardige collega. Hij kan goed luisteren en weet zijn sociale vaardigheden erg goed te benutten waarmee hij zijn team motiveert om hun doelen te bereiken” - Pieter Baan, oud-collega bij bedrijf X.



Kortom: als je iets beweert in je cv moet je het ook waarmaken. Dat is ook wat ik met mijn eigen zakelijke motto altijd wil laten zien: "Ontdek wie je bent en wees het dan expres!". En het is makkelijk als je authentiek bent en durft te laten zien wie je echt bent, dan gaat het haast vanzelf!


Expres Jezelf  + Express Yourself = jouw personal brand en opmerkelijk cv!


Je kunt in je bewijsvoering natuurlijk ook te VER gaan..... ;-)

I rest my case....

Geen opmerkingen: