dinsdag 4 december 2012

"Omlijst jezelf": tip 3 voor een overtuigend cv


Gebruik je koppie....


 En hier volgt tip 3 uit het rijtje van 5 eigen-wijze communicatietips voor een overtuigend en opmerkelijk cv.

  1. Contactgegevens: geef ze een andere plaats en functie
  2. Persoonlijk profiel: pak je podium
  3. De kopregel
  4. Bewijsvoering
  5. Taalgebruik

Een onderscheidend en opmerkelijk cv wordt steeds meer een samenvatting. Internationaal en in de US en de UK wordt dan ook het woord "resume" gebruikt. We zetten echt al lang niet meer al onze ervaring op het cv maar alleen de meest relevante wapenfeiten. Een cv is dus eigenlijk allang geen echte levensloop (curriculum vitae) meer, maar slecht een momentopname en jouw persoonlijke en professionele verkoopbrochure. Daarmee heeft de cv de laatste jaren dus een andere functie en vorm gekregen.
Eens kijken hoe we dat nog beter kunnen inzetten...

De kopregel



Boven de meeste cv's staat de titel "Curriculum Vitae". Logisch toch? Of niet?  Staat er op een boek ook bovenaan het woord "Boek"?  Je loopt een boekhandel in en je weet toch dat je een boek gaat kopen?
Zo weet een recruiter als hij jouw sollicitatie ziet, toch ook dat jouw cv, een cv is? 


Wat staat er dan wel op een boek? Juist: de titel van het boek en de auteur. Dat gaan we dus bij het cv ook eens doen.

Gebruik de koptekst of titel om jouw pakkende slogan in te verwerken, gebruik je cv echt als verkoopbrochure! Profileer jezelf in 1 oogopslag kort en krachtig met je "één-regel-pitch"!

Bijvoorbeeld:

Henk Smit - Bruggenbouwer tussen Business, Mens en ICT
Sandra Werkhoven - Daadkrachtige Officemanager met Internationale Ervaring
Linda Jansen - Voor Financieel Balans in uw Organisatie
Peter Jansen - Hulpverlener met groot Hart en relativerende Humor

Samen met een professionele foto, je contactgegevens en je persoonlijke profiel ziet jouw cv als binnenkomer en professionele verkoopbrochure er nu zo uit: 







Sla dan ook nog eens de cv op met dezelfde titel, zowel in word als in PDF. Want ook die heet vaak "CV Sandra mei 2013" of nog onpersoonlijker "CV mei 2013" en is moeilijk terug te vinden....


De recruiter ziet bij jouw sollicitatie via mail gelijk al twee keer jouw slogan, je trekt de aandacht en interesse in één oogopslag, je maakt gelijk nieuwsgierig en daarna heeft de recruiter gelukkig nog de hele 15 seconden over om verder te lezen. Wat je doet, is jezelf letterlijk "framen" oftewel omlijsten. (oh... kwam daar de titel van deze blog vandaan....) Framing is een communicatie- of overtuigingstechniek waarbij je bewust woorden, beelden of uitdrukkingen kiest om bij de ontvanger een bepaald (positief!) beeld te scheppen.

Uiteraard kun je deze titel bij iedere sollicitatie (net als de rest van je cv) ook aanpassen! 



Aangezien het woord curriculum vitae of cv (met kleine letters volgens het Groene Boekje)
ook heel vaak verkeerd wordt gespeld, vermijd je die fout ook nog eens op een slimme manier

Let op:  zet je je cv ergens online (bijv. op een jobboard) of is de versie bestemd voor (een database van) een werving & selectiebureau, dan kan het nog wel eens handig zijn om het woord curriculum vitae er wel nog in op te nemen. Soms gebruikt zo'n geautomatiseerd systeem het als zoekterm, vraag daar eventueel eerst naar bij de ontvanger. Maar zet het dan iets kleiner onder jouw eigen naam en titel (of in de voettekst), zodat jouw slogan nog steeds als eerste de aandacht trekt!


Dus: gebruik je koppie en laat zien voor welk probleem jij DE oplossing bent! 

In een oogopslag opMERKelijk op je cv!





Geen opmerkingen: