woensdag 14 november 2012

8 tips voor "endorsements" op je Linkedin profiel




Met slechts één klik kun je sinds kort op Linkedin je connecties verblijden met een "endorsement".  Vertaald naar het Nederlands betekent endorsement instemming of bijval en die laatste vind ik eigenlijk de lading nog het meeste dekken.
(Wellicht zal in 2013 het woord endorsen in de Dikke van Dale verschijnen als nieuw Nederlands woord of zal het op zijn minst alom als nieuw "jeukwoord" worden gebruikt.)

Endorsement?

Wat is deze nieuwe functionaliteit op Linkedin?  (die overigens zoals altijd gefaseerd wordt ingevoerd, dus nog niet iedereen heeft de mogelijkheid) 
Ik meld op mijn profiel bij de sectie "vaardigheden" of  "skills" dat ik goed ben in Personal Branding en mijn connecties kunnen mij dan bijvallen oftewel endorsen, met een "vind ik ook". Het is eigenlijk het zakelijke equivalent van Facebook's "vind ik leuk". Achter die vaardigheid komt dat het fotootje van de endorser te staan en als je ergens dus heeul errug goed in bent komen er veel fotootjes te staan! Wat dan weer als aanbeveling kan werken bij een nieuwe opdracht- of werkgever.

De nieuwe look: skills en endorsements

 

Recommendation?

Wat is het verschil met de recommendation of aanbeveling dan? Nou, het scheelt vooral heel veel tijd, moeite en gepieker voor de aanbieder ervan. Moet je voor een recommendation toch echt minimaal een kwartier uittrekken en een beetje een originele onderscheidende tekst schrijven, is een endorsment alleen maar een kwestie van klikken. Worden de recommendations dan met uitsterven bedreigd? Ik denk eerlijk gezegd dat mensen makkelijker klikken dan dat zij een lovend verhaal schrijven. Degenen die daar goed in zijn en dat graag doen, zullen dat ongetwijfeld blijven doen. Aan de andere kant zal het een boel mensen die een recommendation te veel werk vinden of er maar niet aan toe komen, toch over de drempel helpen om een ander op deze manier toch in het zonnetje te zetten. Een win-win situatie dus als jij werkt aan je personal brand en professionele profiel.





De voordelen en de nadelen van deze bijval?

Die gemakkelijke één-klik-actie is gelijk ook een nadeel. Het is wel heel erg makkelijk om te klikken om je connecties een plezier te doen, maar ook om de wederkerigheid te bevorderen, want uiteraard vind jij het zelf ook leuk om dan bijval terug te krijgen!

Verder is het natuurlijk, zoals altijd weer, de vraag of wij "nuchtere Hollanders" die bijval wel op waarde kunnen schatten. Zeker bij het "Voor wat, hoort wat"-principe worden bij recommendations ook altijd veel vraagtekens gezet bij wederkerige aanbevelingen. Ongetwijfeld zal het collectieve spook "Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" de kop opsteken, zeker bij onmeunig veel endorsements.

Een voordeel  is wel dat het erg leuk is om te doen. Althans dat heb ik zelf ervaren toen ik vorige maand 1 dagje de functionaliteit tot mijn beschikking had. Iets weggeven en daar een ander blij mee maken is altijd leuk. Het gevaar daarvan is weer dat je iemand misschien wel bijvalt terwijl je eigenlijk die vaardigheid of skill niet goed kan inschatten bij die persoon, maar die persoon wel een warm hart toedraagt. Zo zou ik persoonlijk liever een endorsement ontvangen voor de skill "coaching" van mensen die ik ook echt gecoacht heb.  

En ander een nadeel is ook weer, dat we nu eenmaal bepaalde vaardigheden anders inschatten, uitleggen, invullen en uitvoeren.  Zo ben ik bijvoorbeeld een professioneel coach die daarvoor diverse opleidingen heeft gevolgd en dit dagelijks doet voor mijn beroep en dus is het mijn "core business". Maar er zijn ook professionals die als onderdeel van hun werk daarnaast soms coachend bezig zijn en dat prima doen. Toch een heel verschil maar de vaardigheid "Coaching"  kan dus in principe op verschillende bezigheden slaan. 



De oude "look"

Dat zijn tot nu toe mijn eigen ervaringen en gedachten met de nieuwe functionaliteit endorsements, die ik na 1 dag uitproberen weer moet missen. Het wachten is op de complete uitrol voor Nederlandstalige profielen. De functionaliteit is nu nl. alleen maar beschikbaar als je de standaardtaal voor Linkedin op Engels hebt staan.

 Maar voor het zover is kan ik natuurlijk wel alvast een paar tips meegeven:


  1. Wees selectief en kritisch in de vaardigheden die je op je profiel zet.
    Het is gelijk een mooie oefening om weer eens kritisch naar je profiel en naar jezelf te kijken. Welke vaardigheden zet je erop? Welke zijn relevant, of inmiddels niet meer? Gebruik je de goede spelling of vakterm? Wat zegt het over jou als professional? Hoe komt het over? Zonde van de ruimte zijn bijv. nietszeggende of irrelevante skills zoals "Vergaderen" of  achterhaald zoals "MS Office" of overduidelijk zoals in mijn geval "Coaching" of bij een ICT-professional "ICT".
    Leuk om daar weer eens in te duiken en dit weer eens goed onder de loep te leggen!
  2. Benoem het niveau en het aantal jaren dat je ervaring hebt per vaardigheid.
    Je kunt op de vaardigheid klikken en dan je beheersing opgeven: beginner, gevorderde, geavanceerd of deskundige. Tevens kun je het aantal jaren ervaring aangeven, van 1 tot 20+.... 
  3. Wees realistisch naar jezelf en anderen toe: blijf eerlijk!
    Zeker nu anderen ook zo gemakkelijk jouw lijstje met vaardigheden voor hun neus krijgen om te endorsen, is het misschien overbodig om te zeggen dat je wel eerlijk moet blijven. Zelfpromotie is een goede zaak maar blijf te allen tijde wel realistisch. Je wilt echt niet dat jouw connecties hun wenkbrauwen  fronsen in twijfel over jouw vaardigheden. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor endorsements geven, je doet iemand meer plezier met een endorsement als je daarover ook echt een eerlijk oordeel kan vellen.
  4. Je mag 50 vaardigheden invullen, dat is bijna 3x te veel!
    Natuurlijk ben jij keigoed in heel veel dingen en kun je makkelijk 50 vaardigheden invullen. Maar is dat handig? Net zoals op een goed cv slechts een aantal competenties gewenst zijn (3 tot max. 5 als hoofdzaken), is ook dit lijstje duidelijker, specifieker, geloofwaardiger en MERK-waardiger als je hooguit 20 skills noemt.

  5. Gebruik duidelijke heldere termen EN wees creatief en onderscheidend
    Maak van jouw genoemde vaardigheden een persoonlijke mix van duidelijke, herkenbare vaktermen (die vaak al in de database aanwezig zijn) en creatieve en onderscheidende termen. Zo kun je naast de vindbaarheid op algemene termen ook een personal touch meegeven aan jouw profiel en vaardigheden.
  6. Zet je sterkste vaardigheden vooraan!
    Je kunt je vaardigheden zelf op volgorde zetten. Door te slepen met de blokjes kun je dus je sterkste of meeste belangrijke vaardigheden vooraan zetten en de minder belangrijke onderaan.
  7. Maak je vaardigheden specifiek.
    Zoals ik hierboven al aanstipte, heb ik bewust niet de algemene vaardigheid "Coaching" in mijn lijstje staan, dit is te algemeen. Wel heb ik bijvoorbeeld "Oplossingsgericht coachen" en "Career coaching". Dat maakt het helderder, specifieker en logischer. Gebruik dus specifieke of vakgerichte termen om je vaardigheid te verhelderen en nog beter in de spotlights te zetten.

  8. Als je endorset doe dat dan nauwkeurig.
    Je krijgt steeds 4 contacten met 4 totaal verschillende vaardigheden op je scherm te zien. Je kunt dan kiezen voor "endorse allemaal"  maar kijk liever per persoon en per vaardigheid of je bijval wilt geven.
    Je kunt nl. ook per persoon sommige of alle suggesties wegklikken.

Tenslotte natuurlijk aan de grote groep gebruikers die de vaardigheden sectie nog niet hebben ingevuld de tip om dat nu maar eens te gaan doen! Bij "Profiel Bewerken" zie je net onder je profiel samenvatting ("top card") de optie gedeeltes toevoegen, waarin je o.a. het blokje vaardigheden en expertise kunt toevoegen.




En zo zijn we weer een stapje dichter bij het "hele nieuwe" Linkedin. Het wachten is nu op de definitieve nieuwe vormgeving. En wie weet wat ze nog voor ons in petto hebben.... "vind ik leuk!"

I'm loving it!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Een kleine correctie bij punt 2. Het percentage wat bij een skill staat, zie bijvoorbeeld http://www.linkedin.com/skills/skill/Outplacement, heeft niets met JOUW score te maken maar geeft slechts de relatieve groei/daling in POPULARITEIT (op jaarbasis) van deze vaardigheid op LinkedIn profielen aan.

Jacco Valkenburg

Tessa Faber zei

Ah, dank je Jacco, dat had ik idd anders geinterpreteerd!!!

Tessa Faber zei

Aangepast!!